Miten onnistuin vähentämään alkoholinkäyttöäni

Updated: Mar 23

Jo nyt on kuljettu pitkä matka siitä, kun aloin pohtia omaa alkoholinkäyttöäni ja käytön lopettaminen kävi ensi kertaa mielessä. Ajatusprosessi on ollut pitkä ja päätös alkoholinkäytön merkittävästä vähentämisestä tai ehkä jopa lopettamisesta on muovautunut ja syntynyt pikkuhiljaa. Mutta entä sitten kun päätös piti panna täytäntöön ja oikeasti myös noudattaa sitä? Tässä kirjoituksessa kerron omakohtaisia kokemuksiani siitä, miten onnistuin opiskelijana tekemään päätöksen siitä, että tulen juhlimaan yhä useammin selvinpäin ja miten pysyin tässä päätöksessä.




En vaadi itseltäni ehdotonta kieltäytymistä alkoholista


Omalla kohdallani koin päätöksestä olevan huomattavasti helpompi pitää kiinni, jos en vaatisi itseltäni heti ehdotonta kieltäytymistä alkoholista. Jos tekisin alkoholinkäytöstä itselleni joko tai päätöksen olisi ensinnäkin päätöksen tekemiseen mennyt enemmän aikaa ja se olisi tuntunut isommalta päätökseltä. Koin helpommaksi vähentää alkoholinkäyttöäni ja lähteä juhlimaan selvinpäin, tietäessäni että voisin kuitenkin joskus vielä juhliessani ottaa vaikka lasillisen viiniä, mikäli siltä tuntuisi. En halunnut tästä tulevan sellainen kuin epäonnistuneista karkkilakoista, jotka lopulta päättyvät lipsahdukseen ja sitä seuraaviin sokeriövereihin. Siitä olen kuitenkin varsinkin alussa ollut tarkka, että jos olen päättänyt etukäteen viettää illan selvinpäin niin sitten suunnitelmia ei muuteta illan mittaan vaan päätöksessä pysytään.


Kuitenkin ajatus päätöksestä, että jättäisin alkoholin kokonaan pois lopullisesti käy usein mielessä mutta antaa ajatuksen kypsyä ja katsotaan mihin se tästä kehkeytyy. Vaikka en enää juurikaan käytä alkoholia tai kaipaa sitä silti tällaisten ”lopullisten” päätösten tekeminen tuntuu liian lopulliselta. Ehkä alun perinkään ei olisi pitänyt ajatella asiaa jonakin kiveen hakattuna päätöksenä. Olisin mahdollisesti saanut itseni ”huijattua” alkoholittomuuteen jo aikaisemmin, jos olisin ajatellut asiaa ennemminkin puolen vuoden kokeiluna, jonka jälkeen olisin sitten voinut palata käyttämään alkoholia, jos siltä tuntuisi. Kuitenkin siinä ehtisi jo huomata kuinka positiivisesti juomattomuus vaikuttaa elämään. Olisi pitänyt jo aikoja sitten antaa mahdollisuus alkoholittomuudelle edes jossakin määrin.


Bilettäminen jatkuu silti


Varsinkin aikaisemmin ajatellessani elämää ilman alkoholia ajattelin, että alkoholittomaan elämään eivät kuuluisi juhliminen ja myöhäiset baari-illat. En olisi voinut olla enempää väärässä! Nykyään koen, että baarin tanssilattialla jaksaa käydä jopa useammin, kun ei tarvitse varata seuraavaa päivää väsymykselle ja huonolle ololle. En ymmärrä miksi en ikinä aikaisemmin tullut ajatelleeksi, että tanssimaan voi lähteä ottamatta yhtäkään annosta alkoholia. Kai se on varmaan ollut niin syvälle juurtunut tapa ja kun myös ympärillä kaikki muutkin ovat aina ottaneet edes hieman.

Mielestäni on ehdottoman tärkeää, että vaikka lopetinkin alkoholinkäytön en kuitenkaan lopettanut tekemästä mitään muuta mistä pidän tai jättänyt menemättä opiskelijatapahtumiin. Jos olisin vain jättänyt menemästä niihin paikkoihin ja tilanteisiin, joissa olin tottunut käyttämään alkoholia olisi se saattanut kostautua myöhemmin, mikäli olisin jonkin ajan kuluttua kokenut tämän uuden alkoholittomamman elämän tylsäksi ja palannut vanhoihin tapoihini. Ensimmäiset sitsit selvinpäin jännittivät ja saattoivat tuntua hieman oudoilta mutta seuraavalla kerralla selvinpäin olo tuntui jo huomattavasti luonnollisemmalta.


Selkeiden rajojen luominen


Vaikka aiemmin sanoinkin, että en ole ollut päätöksessäni ehdoton koin kuitenkin tietysti tarpeelliseksi määritellä jotain selkeitä rajoja itselleni, jotta en vahingossa lipsuisi entiseen. Pelkästään se, että löysin sober curious -ilmiön ja aloin pohtia omaa suhdettani alkoholiin oli jo omiaan laskemaan juomishalujani huomattavasti mutta kyllä aluksi piti hieman pinnistellä. Tein jo etukäteen ennen opiskelijatapahtumaan menoa päätöksen, että en juo alkoholia ja pakotin itseni pitämään tästä päätöksestä kiinni, vaikka se tuntuisikin epämukavalta. Jos taas etukäteen päätin, että voin juoda muutaman tein päätöksen, kuinka monta annosta aion juoda. Olin myös päättänyt luopua shoteista, omatekoisista booleista, juomapeleistä ja kaikesta muusta humalahakuiseen juomiseen liittyvistä asioista. Näiden päätösten ansiosta muutamat annokset oikeasti pysyivät niissä muutamissa enkä lähtenyt pyörtämään päätöksiäni illan aikana. Useimmiten olen kuitenkin kokenut, että on vain helpompi ja selkeämpi olla kokonaan ilman alkoholia niin ei tarvitse miettiä, sitä kuinka paljon antaa itselleen luvan juoda.


Alkoholista kieltäytymisen harjoittelu


Ehkä vaikeinta selvinpäin olossa on se, että joutuu erottautumaan joukosta. En kokenut ollenkaan, että minun olisi vaikeaa itsessään olla selvinpäin vaan vaikeus tuli enemmänkin siitä, että pelkäsin muiden ihmisten laittavan asian merkille ja ajattelevan minun olevan jokin niuhottaja tai ilonpilaaja. Tähän asti ketään ei kuitenkaan ole kommentoinut mitään ja jos joku kommentoisi kertoisi se minusta jo aika paljon kyseistä ihmisestä. Saatan kokea oloni myös hieman kiusalliseksi, jos halutaan vaikka pelata juomapelejä ja osallistun itse peliin limsalla. Kuitenkaan ketään ei ainakaan vielä ole tästäkään mitään kommentoinut ja vaikka joisikin alkoholia niin kyllä sitä kaikkien pitäisi saada vaikka kesken pelin vaihtaa juomansa välillä alkoholittomaan, mikäli siltä tuntuu.


Itseäni selvinpäin olossa auttoi kuvitella etukäteen, millaisia alkoholista kieltäytymistilanteita eteeni saattoi tulla. Jos joku kyselisi selvinpäin olostani enkä jaksaisi keskustella asiasta voisin vain sanoa, että minulla on aamulla aikaisin jotain menoa niin kyselyt todennäköisesti loppuisivat. Vaikka selvinpäin oloaan ei edes pitäisi joutua selittelemään eikä siihen tarvita edes mitään syytä koen pääseväni helpoimmalla tuolla tekosyyllä.

Itsensä pelottelu alkoholin haitoilla


Silloin kun motivaatio selvinpäin elämiseen alkaa horjua ja alkoholi houkutella on alkoholin terveyshaittojen googlettaminen auttanut huomattavasti. Kun lukee haitoista ja siitä mitä alkoholi tekee omalle kropalle laskevat juomishalut huomattavasti.


Viimeisimmän morkkiksen ja darrapäivän muistelu


Nyt kun edellisestä humalasta alkaa jo olla aikaa lähemmäs vuosi saattaa aika kullata muistot. Sitä saattaakin alkaa haikailla näiden viinan huuruisten bileiltojen perään, kun enää ei ole tuoreena mielessä viimeinen morkkis tai krapula. Tässä kohtaa on auttanut hieman muistella kaikkia niitä syitä minkä takia alun perin päätyikään kyseenalaistamaan koko oman alkoholin käytön. Yksi tapa tähän on yrittää palauttaa mieleensä miltä alkoholinkäytön jälkeiset päivät tuntuivat. Yksi isoimmista syistä joiden takia lopetin alkoholinkäytön olivat nimenomaan darrapäivät ja niihin liittyvä ahdistus, joka seurasi alkoholin käyttöä. Näiden tunteiden muistelu saa väkisinkin kiittämään itseään päätöksestä elää ilman alkoholia tai nauttia sitä todella vähän ja kohtuudella. Tiedän, että jos alkaisin taas käyttää alkoholia samalla tavalla kuin ennen katuisin sitä kuitenkin varmasti melko pian sen jälkeen.


Positiivisten asioiden listaaminen


Toisessa kirjoituksessani olen listannut mitä positiivia seurauksia alkoholin käytön merkittävällä vähentämisellä on ollut elämääni. Positiivisten asioiden listaaminen auttaa, jos alkaa tulla tunne, että ilman alkoholia luopuu tai jää paitsi jostain eikä saa tarpeeksi asioita tilalle. Itse viimeistään näitä positiivisia asioita listatessani tajusin, että asiat, jotka nyt tuntuvat jo elämässäni itsestäänselvyyksiltä eivät sitä olleet silloin kun vielä käytin alkoholia.

Kaiken kaikkiaan koen, että tärkeää tässä matkassa on aina välillä pysähtyä miettimään miksi päätyikään tähän ratkaisuun, mitä kaikkea huonoa on jäänyt pois elämästä alkoholin mukana ja mitä kaikkea hyvää on tullut tilalle.